Misiunea Arsit
Sunteti aici :: Presa » Comunicate » Comunicate de presa - 2012 » 19.11.2012 - ARSIT solicita abrogarea sistemului de TVA la incasare in forma in care a fost aprobata

19.11.2012 - ARSIT solicita abrogarea sistemului de TVA la incasare in forma in care a fost aprobata

Asociația pentru Reformarea Sistemului de Impozite și Taxe (ARSIT), membră a Taxpayers Association of Europe (Asociația Contribuabililor din Europa), cere abrogarea sistemului de TVA la încasare, sistem ale cărui norme de aplicare au fost aprobate de guvern la începutul lunii noiembrie şi care ar trebui sa intre în vigoare la 1 ianuarie 2013.

ARSIT a transmis deja Ministerului Finanțelor Publice o scrisoare prin care atenționează asupra faptului că acest sistem, în modul în care a fost implementat, nu respectă principiile de neutralitate şi nu aduce reduceri semnificative de costuri pentru agenţii economici. Mai mult, ARSIT a menționat în această scrisoare că, pentru a reprezenta o facilitate, sistemul trebuia să fie opțional, lăsat la libera alegere a contribuabilului și nu impus. De aceea, ARSIT a solicitat publicarea rezultatelor studiilor de impact efectuate de Guvern pentru susținerea introducerii acestei măsuri.

Pâna astăzi ARSIT nu a primit nici un răspuns, în schimb Guvernul a adoptat Normele de Aplicare iar Parlamentul Legea de aprobare.

Astfel, ARSIT solicită abrogarea sistemului de TVA la încasare în forma în care a fost adoptat prin OG 15/2012, HG 1071/2012 şi Legea 208/2012.

Argumentele noastre:

  1. Nu există nici un studiu de impact care să demonstreze      beneficiile acestui sistem.
  2. Sistemul nu este un sistem real de TVA la      încasare (întrucat dacă factura nu s-a încasat în 90 de zile, TVA tot      trebuie colectat și apoi virat la stat) și nu respectă principiile de      neutralitate a TVA. Astfel:
    1. Pentru contribuabilii mici are loc,       practic, doar o amânare cu numai 90 de zile a momentului colectării TVA       la vânzări, dar şi o amânare a dreptului de deducere a TVA aferent achiziţiilor       până la plată
    2. Pentru contribuabilii mari are loc doar o       amânare a dreptului de deducere al TVA aferentă achiziţiilor până la plată

 

  1. Conform Directivei 2006/112/UE privind      sistemul comun de TVA se permitea ca taxa să fie colectată strict la      încasare, fără impunerea perioadei de 90 de zile Articolul 66 al      Directivei prevede că: “Prin derogare      de la articolele 63, 64 şi 65, statele membre pot prevedea ca TVA să devină exigibilă, pentru      anumite tranzacţii sau anumite categorii de persoane impozabile, la unul      din următoarele momente:[…] (b)      cel târziu la momentul încasării      plăţii. De      exemplu, în Marea Britanie, sistemul de TVA la încasare presupune      colectarea taxei strict la încasarea facturii, fără impunerea perioadei de      90 de zile!
  2. Conform Directivei 2010/45/UE, care intră în      vigoare la 01.01.2013, schema de amânare a dreptului de deducere trebuie să      fie opţională: „Art. 167a. Statele membre pot prevedea, în cadrul unui sistem opţional, ca dreptul de deducere al unei      persoane impozabile a cărei TVA devine exigibilă numai în conformitate cu      articolul 66 litera (b) să fie amânat      până în momentul în care TVA pentru bunurile sau serviciile care i-au fost      livrate/prestate a fost plătită furnizorului său.”
  3. Poverile administrative suplimentare sunt      mari:
    1. Adaptare softuri cu costuri mari
    2. Evidența       facturilor de achiziții trebuie făcută pe tip de furnizor (aplică/nu       aplică) și în cadrul furnizorului pe tip de operațiuni (cu TVA la încasare/fără       TVA la încasare), în cadrul operațiunilor pe tip de încasare       (cash/banca).
    3. Evidența facturilor de vânzări trebuie făcută       pe tip de beneficiari: persoane juridice vs persoane fizice, persoane       afiliate vs persoane neafiliate etc.
    4. Fiecare furnizor va trebui verificat (la       fiecare factură) și în Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare.       Până acum deja fiecare furnizor trebuia verificat în Registrul       contribuabililor inactivi și Registrul persoanelor înregistrate in scop       de TVA.
    5. În cazul încasărilor în numerar prevederile       sunt confuze și contradictorii. De exemplu: dacă o factură se încasează       50% în numerar și 50% prin bancă se va scrie pe ea TVA la încasare sau       nu? Pentru încasările în numerar după emiterea facturilor se prevede că       nu se aplică regulile normale de TVA dar nici sistemul de TVA la încasare.       Și atunci ce se aplică?
    6. Reguli complicate și inechitabile în cazul       reducerilor acordate. Sistemul impune întâi reducerea TVA nededus și apoi       a TVA dedus.
    7. Reguli complicate de stabilire a datei       încasării/plății în cazul achitării prin compensare, cesiune de creanțe,       cecuri, bilete la ordin, plata în natură etc.

“Plata TVA-ului la încasare nu este un «cadou» al statului către contribuabili. Ceea ce plătesc unii contribuabili mai târziu primesc alți contribuabili, corespunzător, mai târziu. Această măsură induce însă o mare birocrație (implicit costuri suplimentare) în activitatea tuturor contribuabililor și o periculoasă distorsiune competitivă între companii”, a declarat Octavian Radu, membru fondator ARSIT.

Asociaţia a lansat şi o petiţie online prin care oricine poate vota pentru abrogarea sistemului de TVA la încasare, în forma actual. Pentru că părerea fiecăruia contează, intră pe www.arsit.org.ro și VOTEAZĂ pentru aborgarea OG 15/2012, HG 1071/2012 şi Legea 208/2012.

Cont membru


Nu esti membru ARSIT?

 
Multumim companiilor care lupta alaturi de noi pentru realizarea misiunii noastre
Forum
PayU


Taxpayers Association of Europe Membru al Taxpayers Association of Europe