Misiunea Arsit
Sunteti aici :: Rezultate » Parerea ta conteaza » TVA la incasare

TVA la incasare


În urma numeroaselor solicitări primite de la membrii săi, ARSIT a întocmit și transmis către Ministerul Finanțelor Publice o scrisoare de comentarii în care a prezentat propunerile membrilor ARSIT privind sistemul de TVA la încasare. Acestea se referă în principal la:

a)       Crearea unui sistem prin care amânarea exigibilității TVA pentru facturile neîncasate la 90 de zile să fie însoțită și de amânarea deductibilității TVA la 90 de zile pentru facturile neachitate, pentru ca acest sistem să fie neutru și echitabil;

b)      Permiterea intrării opționale în sistem și nu obligatoriu, astfel încât să se lase liberul arbitru fiecărui contribuabil pentru a decide ce este mai bine pentru el. În majoritatea statelor în care se aplică această schemă, intrarea este opțională (Marea Britanie, Polonia etc);

c)      Publicarea rezultatelor studiilor de impact privind raportul dintre costurile administrative suplimentare induse de această măsură și beneficiile produse atât pentru contribuabil cât și pentru stat.

Atașăm prezentului comunicat de presă scrisoarea transmisă la MFP.

 Pentru mai multe informații, vă rugăm să accesați site-ul nostru, www.arsit.org.ro sau să ne contactați pe adresa office@arsit.org.ro.

 

București, 19 noiembrie 2012. Asociația pentru Reformarea Sistemului de Impozite și Taxe (ARSIT), membră a Taxpayers Association of Europe (Asociația Contribuabililor din Europa), cere abrogarea sistemului de TVA la încasare, sistem ale cărui norme de aplicare au fost aprobate de guvern la începutul lunii noiembrie şi care ar trebui sa intre în vigoare la 1 ianuarie 2013.

ARSIT a transmis deja Ministerului Finanțelor Publice o scrisoare prin care atenționează asupra faptului că acest sistem, în modul în care a fost implementat, nu respectă principiile de neutralitate şi nu aduce reduceri semnificative de costuri pentru agenţii economici. Mai mult, ARSIT a menționat în această scrisoare că, pentru a reprezenta o facilitate, sistemul trebuia să fie opțional, lăsat la libera alegere a contribuabilului și nu impus. De aceea, ARSIT a solicitat publicarea rezultatelor studiilor de impact efectuate de Guvern pentru susținerea introducerii acestei măsuri.

Pâna astăzi ARSIT nu a primit nici un răspuns, în schimb Guvernul a adoptat Normele de Aplicare iar Parlamentul Legea de aprobare.

Astfel, ARSIT solicită abrogarea sistemului de TVA la încasare în forma în care a fost adoptat prin OG 15/2012, HG 1071/2012 şi Legea 208/2012.

Argumentele noastre:

  1. Nu există nici un studiu de impact care să demonstreze beneficiile acestui sistem.
  2. Sistemul nu este un sistem real de TVA la încasare (întrucat dacă factura nu s-a încasat în 90 de zile, TVA tot trebuie colectat și apoi virat la stat) și nu respectă principiile de neutralitate a TVA. Astfel:
    • Pentru contribuabilii mici are loc, practic, doar o amânare cu numai 90 de zile a momentului colectării TVA la vânzări, dar şi o amânare a dreptului de deducere a TVA aferent achiziţiilor până la plată
    • Pentru contribuabilii mari are loc doar o amânare a dreptului de deducere al TVA aferentă achiziţiilor până la plată

 

  1. Conform Directivei 2006/112/UE privind sistemul comun de TVA se permitea ca taxa să fie colectată strict la încasare, fără impunerea perioadei de 90 de zile Articolul 66 al Directivei prevede că: “Prin derogare de la articolele 63, 64 şi 65, statele membre pot prevedea ca TVA să devină exigibilă, pentru anumite tranzacţii sau anumite categorii de persoane impozabile, la unul din următoarele momente:[…] (b) cel târziu la momentul încasării plăţii. De exemplu, în Marea Britanie, sistemul de TVA la încasare presupune colectarea taxei strict la încasarea facturii, fără impunerea perioadei de 90 de zile!
  2. Conform Directivei 2010/45/UE, care intră în vigoare la 01.01.2013, schema de amânare a dreptului de deducere trebuie să fie opţională: „Art. 167a. Statele membre pot prevedea, în cadrul unui sistem opţional, ca dreptul de deducere al unei persoane impozabile a cărei TVA devine exigibilă numai în conformitate cu articolul 66 litera (b) să fie amânat până în momentul în care TVA pentru bunurile sau serviciile care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului său.”
  3. Poverile administrative suplimentare sunt mari:
    • Adaptare softuri cu costuri mari
    • Evidența facturilor de achiziții trebuie făcută pe tip de furnizor (aplică/nu aplică) și în cadrul furnizorului pe tip de operațiuni (cu TVA la încasare/fără TVA la încasare), în cadrul operațiunilor pe tip de încasare (cash/banca).
    • Evidența facturilor de vânzări trebuie făcută pe tip de beneficiari: persoane juridice vs persoane fizice, persoane afiliate vs persoane neafiliate etc.
    • Fiecare furnizor va trebui verificat (la fiecare factură) și în Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare. Până acum deja fiecare furnizor trebuia verificat în Registrul contribuabililor inactivi și Registrul persoanelor înregistrate in scop de TVA.
    • În cazul încasărilor în numerar prevederile sunt confuze și contradictorii. De exemplu: dacă o factură se încasează 50% în numerar și 50% prin bancă se va scrie pe ea TVA la încasare sau nu? Pentru încasările în numerar după emiterea facturilor se prevede că nu se aplică regulile normale de TVA dar nici sistemul de TVA la încasare. Și atunci ce se aplică?
    • Reguli complicate și inechitabile în cazul reducerilor acordate. Sistemul impune întâi reducerea TVA nededus și apoi a TVA dedus.
    • Reguli complicate de stabilire a datei încasării/plății în cazul achitării prin compensare, cesiune de creanțe, cecuri, bilete la ordin, plata în natură etc.

“Plata TVA-ului la încasare nu este un «cadou» al statului către contribuabili. Ceea ce plătesc unii contribuabili mai târziu primesc alți contribuabili, corespunzător, mai târziu. Această măsură induce însă o mare birocrație (implicit costuri suplimentare) în activitatea tuturor contribuabililor și o periculoasă distorsiune competitivă între companii”, a declarat Octavian Radu, membru fondator ARSIT.

Asociaţia a lansat şi o petiţie online prin care oricine poate vota pentru abrogarea sistemului de TVA la încasare, în forma actuala.

06.02.2012, Hotnews.ro a publicat declaratia domnului secretar de stat Dan Manolescu:

Ministerul Finantelor Publice (MFP) va analiza mai multe variante de modificare a sistemului de plata a TVA la încasarea facturii, introdus din ianuarie 2013, dupa semnalele primite de la mediul de afaceri și consultanții fiscali privind problemele cu care se confrunta firmele în aplicarea noilor reglementari, a declarat marți pentru Agerpres, secretarul de stat în MFP Dan Manolescu.

Articolul integral se gaseste aici:

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-14157480-finantele-vor-analiza-propunerea-mediului-afaceri-doua-variante-modificare-sistemului-plata-tva-incasare.htm 

ARSIT apreciaza faptul ca Ministerul de Finante ia in considerare cerintele contribuabililor, ce au fost transmise si de catre ARSIT catre MFP in numeroase ocazii. De aceea ARSIT a transmis astazi domnului secretar de stat Dan Manolescu o scrisoare de apreciere pe care o puteti descarca de mai jos.

Cont membru


Nu esti membru ARSIT?

 
Multumim companiilor care lupta alaturi de noi pentru realizarea misiunii noastre
Forum
PayU


Taxpayers Association of Europe Membru al Taxpayers Association of Europe